SEO is zo’n term waar graag mee gestrooid wordt, maar vaak begrijpt men niet exact wat het inhoud. Logisch, want SEO is een begrip dat heel veel verschillende aspecten van online vindbaarheid omvat. SEO is voluit geschreven Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Kort samengevat; SEO is het optimaliseren van verschillende aspecten van een website, zodat deze een hogere positie krijgt in zoekmachines zoals Google. En met verschillende aspecten bedoel ik heel veel aspecten. Daarom hier een bondige uitleg om de vraag ‘Wat is SEO?’ te beantwoorden!
Eén van de hoofdcategorieën van SEO is content en wellicht meteen de meest belangrijke voor jou als beginnende SEO’er. Content is namelijk een verzamelnaam voor alle teksten, afbeeldingen en video’s die te zien zijn op een website. Hierbij zijn een aantal dingen erg belangrijk. Deze content moet namelijk bijdragen aan hetgeen waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn. Wanneer een bezoeker ‘groene hardloopschoenen’ als zoekterm gebruikt, zal enkel informatie over dit onderwerp volstaan en dus niet over bijvoorbeeld ‘paarse sneakers’.
Uiteraard kan je hiervoor gebruik maken van je boerenverstand, maar ik maak liever een zoekwoordenanalyse. In het derde deel van mijn weg naar een nummer één positie zal ik een stap-voor-stap uitleg geven over hoe dit in zijn werk gaat! Toch geef ik een korte uitleg wat een zoekwoordenonderzoek doet aangezien dit eenmaal een groot onderdeel is van SEO. Een goed onderzoek naar zoektermen geeft namelijk inzicht in het aantal keer dat zoektermen gebruikt worden door Google gebruikers. Zelf gebruik ik de betaalde versie van Ubersuggest. Gelukkig biedt deze tool ook een gratis versie. Probeer deze eens om zoekvolumes te ontdekken.
Enkele voorbeelden:
Dit betekent dus dat ‘Wat is SEO’ 130 keer vaker gebruikt dan zoekterm ‘Beginnen met SEO’. Toch is het niet verstandig om je blind te staren op alleen het zoekvolume. De concurrentie van vaak gebruikte zoektermen is in het algemeen namelijk hoger. Het verkrijgen van een nummer één positie voor een zoekterm als ‘Wat is SEO’ zal daarom een stuk lastiger zijn dan ‘Beginnen met SEO’. Al met al gaat het erom dat je een bepaald onderwerp vaststelt waar potentiële klanten meer informatie over willen inwinnen. Aan de hand van het onderwerp kan het zoekvolume en concurrentie van bepaalde zoektermen opgezocht worden. Door deze termen en synoniemen terug te laten komen in teksten, koppen en ook de titels en alt-tags van afbeeldingen weet Google beter over welk onderwerp je pagina gaat. Ook is het belangrijk dat de informatie op je pagina echt hetgeen is waar de bezoeker naar op zoek is.
In de loop van deze reeks aan artikelen zal ik verder ingaan op verschillende manieren waarop jij succesvol content kan schrijven en creëren. Als laatst trap ik wel nog een open deur in. Webteksten die goed leesbaar zijn scoren het best. Goed leesbaar houdt in dat er een correcte spelling wordt gebruikt, maar ook interpunctie, alinea’s, witregels en bovenal koppen (H1, H2, etc.). Houd er rekening mee dat een pagina fijn is om te lezen. Niet alleen qua tekst, maar ook de lay-out van een pagina. Afbeeldingen, opsommingen en verschillende opmaken kunnen een tekst bijvoorbeeld even breken, waardoor het prettiger lezen is.
Het meest complexe aspect van SEO is de techniek van een website. Google kijkt namelijk veel verder dan alleen naar de content op een website. De positie van een website in Google is bijvoorbeeld afhankelijk van: schone codes (achterkant website), snelle laadsnelheid, goede beveiliging en responsiviteit. Hoogstwaarschijnlijk is je kennis op het gebied van coderen niet veel hoger dan die van mij. Toch zijn er bepaalde werkzaamheden waar jij en ik mee aan de slag kunnen.
Vanwege de complexiteit van technische SEO houden we, voor nu, de informatie beperkt. De grootste winst valt namelijk vaak te behalen in de laadsnelheid. Wellicht staan er veel zware afbeelding op je website. Deze kan je handmatig verkleinen via deze website of door het downloaden van een plugin zoals Imagify, want hoge kwaliteit afbeeldingen duren langer om te laden.
Vul je URL in deze gratis tool van Google genaamd Google PageSpeed Insights. Op deze pagina worden diverse tips gegeven waardoor ook jij de laadsnelheid van je website kan verbeteren.
Linkbuilding is niks minder dan het opbouwen van externe links die verwijzen naar je website. Google ziet namelijk elke link die naar een andere website linkt als een aanbeveling. De hoeveelheid links naar een pagina geeft Google een goede indicatie van de populariteit en kwaliteit van een artikel of pagina. Jarenlang werden links ingekocht. Tegenwoordig wordt dit finaal afgestraft door Google.
Toch zijn er nog genoeg andere mogelijk om kwalitatieve links te vergaren. In het kopje techniek heb ik bijvoorbeeld een link geplaatst naar tools die ik waardevol vind. Doordat ik en waarschijnlijk duizenden andere zo’n online aanbevelingen hebben gedaan, kan Google concluderen dat deze pagina’s waardevol zijn en stijgen daarom in populariteit. Binnen SEO noemen we deze populariteit eigenlijk ‘autoriteit’. Een hoge autoriteitsscore heeft een positieve invloed op de vindbaarheid van een website.
Allereerst is het creëren van waardevolle content een belangrijk startpunt. Wellicht zijn er andere websites die deze content willen delen door middel van een link. Zulke gratis verwijzingen zijn ideaal. Zeker wanneer je niet over een groot budget beschikt.
Ook met een klein budget of met slimme manieren kan jij waardevolle links vergaren. Lever bijvoorbeeld een dienst of product gratis aan een blogger met een groot bereik. In ruil hiervoor vraag je een blog met link naar een pagina die je graag onder de aandacht wilt brengen.
Vergeet vooral niet om ook interne links te plaatsen mits dit van toegevoegde waarde is. Als op een andere pagina een bepaald onderwerp verduidelijkt wordt, is het handig om een interne link te plaatsen. Hierdoor hoef je het onderwerp niet opnieuw toe te lichten en help je de bezoeker efficienter te navigeren door je website.