Adverteren in een zoekmachine geeft direct een gigantische boost aan het aantal gerichte website bezoeken. Wil jij direct bovenaan komen in Google? Start dan direct met zoekmachine adverteren.
Zoekmachine adverteren wordt vaak afgekort naar SEA. Net als SEO (zoekmachine optimalisatie) is dit een Engelstalige term die vaak wordt gebruikt in de marketing. SEA staat voor Search Engine Advertising en wordt wereldwijd ingezet door bedrijven van alle groottes. Zoekmachine adverteren is een methode waarmee een website direct bovenaan in Google kan komen.
Dé meest gebruikte vorm van SEA is adverteren op Google met Google Ads. De mogelijkheden binnen Google Ads zijn zeer groot. Hierdoor kunnen advertenties heel gericht getoond worden aan specifieke doelgroepen in een bepaalde regio. Uiteraard zijn zoektermen hierin cruciaal. Aan de hand van allerlei data-onderzoeken is het mogelijk om de best presterende zoektermen en/of combinatie van zoektermen te gebruiken. Het is zelfs mogelijk om zoektermen uit te sluiten, zodat de advertentiekosten niet onnodig oplopen.
Google werkt met organische en betaalde posities. De eerste paar posities in de SERP (Search Engine Results Page) worden ingenomen door Google Ads. Echter met alleen betalen, ben je niet verzekerd van een plek boven de organische posities. Op basis van een kwaliteitsscore worden alleen de beste advertenties bovenaan weergegeven in de SERP. Naast de kwaliteitsscore is de CPC (Cost Per Click) van grote invloed. Een te lage CPC betekent dat de concurrentie meer geld betaald voor advertenties op dezelfde zoekterm. De laatste factor die de advertentiepositie bepaald is het doorklikratio. Dit is het aantal mensen die daadwerkelijk op de advertentie klikken ten opzichte van het aantal vertoningen.
Een zoekmachine heeft zoekwoorden nodig om een goede SERP samen te stellen. Net als bij SEO kan een goede SEA campagne daarom alleen gerealiseerd worden na het doen van een zoekwoorden onderzoek. Zomaar wat uitproberen, kan immers flink wat budget opeten!
Juist gekozen zoekwoorden zorgen namelijk voor veel voordelen! Ten eerste bepalen de zoekwoorden hoevaak een advertentie te zien zal zijn. Ten tweede geven zoekwoorden de zoekintentie van een (toekomstige) klant weer. Ten derde zal een zoekwoorden onderzoek voorkomen dat een zoekwoord met een niet rendabele CPC gebruikt wordt.
Google heeft relevantie bijzonder hoog op hun lijstje staan. Zelfs met het grootste budget kan jij door je concurrent afgetroefd worden. Daarom is het essentieel dat de basis van een website voldoet aan de ‘eisen’ van het Google algoritme. Daarnaast moet de advertentie passen bij zowel de bijpassende zoekwoorden als bestemingspagina.
Wil jij je concurrentie te slim af zijn? MeerKlikken helpt graag bij het maken van zeer relevante Google Ads camapgnes, zodat jij direct bovenaan staat!
Zoals al eerder gezegd, is het budget van een Google Ads campagne niet doorslaggevend. Toch is het belangrijk om het kostenconversie ratio goed te monitoren. Elke klik kost immers geld. Indien de klikken geen geld opleveren, gaat er iets flink mis! Dit kan afhankelijk zijn van honderden factoren. Daarom is het belangrijk om actief bezig te zijn met de online vindbaarheid van een website. Niet elke website en branche verlangt immers dezelfde strategie. Wellicht is een combinatie van SEO en SEA wel het meest interessant. Vraag hier een gratis zoekmachine scan aan en ontvang een plan op maat!
Het grootste voordeel van zoekmachine adverteren (SEA) is het direct boeken van resultaten. Hierdoor gebruiken bedrijven SEA voornamelijk wanneer zij een nieuw product lanceren, een actie hebben of een compleet nieuw domein waarvan de SEO posities nog niet voldoende website verkeer opleveren.
Adverteren in zoekmachines zoals Google kan onnodig veel geld kosten als niet de juiste technieken toegepast worden. De advertentiemogelijkheden zijn bijzonder groot, er is echter wel actuele kennis nodig om ervoor te zorgen dat de advertenties meer opleveren dan zij kosten. Daarnaast verliest een website direct al zijn bezoekers wanneer een campagne stopt. SEA is daarom niet geschikt als langer termijn strategie.
Kunnen wij je helpen?
Neem contact op!